GTZ Projekt "Strukovno obrazovanje orijentirano na tržište rada“ (2006. – 2011.)
Projekt GTZ-a "Strukovno obrazovanje orijentirano na tržište rada“ www.projekt-sbk.com u Hrvatskoj se realizira u okviru obrazovanja za obrtništvo, a nositelj projekta s Hrvatske strane je Ministarstvo gospodarstva, rada i poduzetništva u uskoj suradnji s Hrvatskom obrtničkom komorom. Projekt za Njemačko društvo za međunarodnu suradnju, a po nalogu njemačkog Saveznog ministarstva za gospodarsku suradnju i razvoj provodi ABU Consult.
Indikatori pomoću kojih projekt definira cilj: "Ponuda u strukovnom obrazovanju odgovara potrebama malih i srednjih poduzeća" su:
- Najmanje 75% poduzeća (uzorak ispitan anketom) potvrđuje da obrazovanje u poticanim zanimanjima odgovara njihovim potrebama.
- Najmanje 30% postojećih škola uvelo je uspješne modele pilot mjera.
- Broj zainteresiranih za novu obrazovnu ponudu u poticanim zanimanjima povećao se za 20%.
- Najmanje 40% svih naučnika u poticanim zanimanjima su djevojke i mlade žene.
- Završni ispiti potvrđuju stručne radne kompetencije učenika koji su završili izobrazbu.
Temeljem analize obrazovanja za obrtništvo te potreba tržišta rada u 2006. godini, izrađeni su novi pilot-programi za zanimanja automehatroničar i instalater sustava vode, plina, grijanja i hlađenja, te pilot-program za daljnje usavršavanje kuhar wellness i dijetalne prehrane. Ono novo u tim programima se ponajprije odnosi na spajanje nastavnih predmeta u obrazovne jedinice te primjena inovativnih obrazovnih metoda. Veliku ulogu također imaju licencirane obrtničke radionice u kojima se provodi praktični dio naukovanja i njihovo sudjelovanje u strukovnom obrazovanju. U projektu je velika pažnja posvećena daljnjem usavršavanju nastavnika i stručnih učitelja, uvođenju sustava za upravljanje kvalitetom u strukovnim školama, programima razvoja škola i uspostavljanju strukture za umrežavanje škola.
Učinci koje bi projekt trebao imati su:
- kvalitetno obrazovani mladi ljudi koji su u stanju povećati produktivnost i omogućiti bolji plasman robe i usluga na tržištu,
- bolja mogućnost zapošljavanja
- smanjena socijalna isključenost
- jačanje uloge gospodarstva u procesima strukovnog obrazovanja
Prvotno planirano vrijeme projekta bilo je 4 godine i to prva faza od 1/2006. do 12/2007., a druga faza od 1/2007 do 12/2009. Projekt je zatim produžen do 10/2011.
Kako bi se dobili relevantni podaci o radu na Projektu i rezultatima projekta i osigurala održivost aktivnosti koje je projekt pokrenuo, tijekom provedbe projekta provodi se tzv. prateća evaluacija projekta. Prateća evaluacija je započela krajem 2008. godine, a do sada su napravljena tri izvješća. U ispitivanjima su sudjelovali naučnici, majstori - stručni učitelji iz obrtničkih radionica, nastavnici, roditelji te ravnatelji strukovnih pilot škola.
Sumarni rezultati koji će ukazivati na korisnost projekta i uvođenje novih kurikuluma u širu upotrebu moći će se dobiti tek nakon polaganja pomoćničkih ispita.