Europskoj uniji potrebna je kvalificirana radna snaga kako bi odgovorila na nove izazove i ostala globalno konkurentna. No, kako se tržište rada razvija, mnogi radnici teško prate promjene, a poslodavci ne mogu pronaći odgovarajuće talente. Zbog toga Europska komisija uvodi Uniju vještina – ključnu inicijativu u prvih 100 dana mandata. Cilj je osnažiti ljudski kapital Europe kroz visokokvalitetno obrazovanje, osposobljavanje i cjeloživotno učenje.
Glavni ciljevi Unije vještina su:
- podići razinu osnovnih vještina, primjerice kroz pilot-program potpore osnovnim vještinama,
- osigurati cjeloživotne prilike za redovito usavršavanje i prekvalifikaciju odraslih, primjerice kroz pilot-program Jamstva za vještine,
- olakšati zapošljavanje u obrtima i poduzećima diljem EU-a, primjerice putem Inicijative za prenosivost vještina,
- privući i zadržati potrebne vještine i talente u europskom gospodarstvu, primjerice kroz inicijativu „Odaberi Europu“ za privlačenje vrhunskih talenata na globalnoj razini,
- osigurati snažnu upravljačku osnovu, nadovezujući se na novi Europski odbor za vještine na visokoj razini, koji će koristiti podatke iz Europskog opservatorija za informacije o vještinama.
Od djece u školama do onih koji se približavaju mirovini, ova inicijativa osnažit će ljude diljem Europe vještinama potrebnim za uspjeh. Također će poticati prenosivost vještina na cijelom kontinentu kroz slobodno kretanje znanja i inovacija.
Komunikacija o Uniji vještina popraćena je Akcijskim planom za osnovne vještine i Strateškim planom za STEM obrazovanje, koji će unaprijediti znanja u području znanosti, tehnologije, inženjerstva i matematike, promicati STEM karijere, privući više djevojaka i žena te povećati spremnost za digitalnu i zelenu tranziciju.
Do 2030. godine Europska komisija predlaže konkretne ciljeve:
- udio učenika s niskim postignućima u pismenosti, matematici, znanosti i digitalnim vještinama trebao bi biti manji od 15%, dok bi udio onih s visokim rezultatima u pismenosti, matematici i znanosti trebao biti najmanje 15%,
- najmanje 45% učenika u srednjem strukovnom obrazovanju trebalo bi biti upisano u STEM programe, pri čemu bi najmanje 25% trebale biti djevojke,
- najmanje 32% studenata na visokoškolskim ustanovama trebalo bi biti upisano u STEM programe, s najmanje 40% žena,
- najmanje 5% doktoranada trebalo bi biti u području ICT-a, pri čemu bi najmanje 33% trebale biti žene.
Izgradnja snažnih temelja, redovito usavršavanje i olakšavanje kretanja radnika
Obrazovanje i osposobljavanje imaju ključnu ulogu u stvaranju kvalitetnih radnih mjesta i života. Primjerice, Komisija će podržati razvoj pismenosti, matematike, znanosti, digitalnih i građanskih vještina kroz pilot-program potpore osnovnim vještinama. Zajedno s državama članicama, razvijat će i financirati okvir učinkovitih mjera intervencije, uključujući rane upozoravajuće sustave, praćenje, personaliziranu podršku i mreže pomoći, čime će se poboljšati postignuća djece i mladih koji imaju poteškoća u stjecanju osnovnih vještina. Također, Unija vještina planira uvesti novu strategiju EU-a za strukovno obrazovanje i osposobljavanje kako bi strukovno obrazovanje i osposobljavanje postalo privlačnije, inovativnije i uključivije
Redovito usavršavanje i prekvalifikacija trebaju postati novi standard u dinamičnim gospodarstvima, a Komisija će razviti pilot-program Jamstva za vještine, koji će radnicima pogođenima restrukturiranjem ili onima u riziku od nezaposlenosti omogućiti daljnji profesionalni razvoj u drugoj tvrtki ili sektoru. Osim toga, EU će dodatno unaprijediti i ojačati EU akademije za vještine, koje će osigurati vještine potrebne poduzećima za zelenu tranziciju i Industrijski plan za čistu tehnologiju.
Kako bi se iskoristio puni potencijal jedinstvenog tržišta, Komisija pokreće Inicijativu za prenosivost vještina, koja će olakšati priznavanje i prihvaćanje vještina i kvalifikacija unutar EU-a, neovisno o mjestu njihova stjecanja, uz promicanje korištenja digitalnih vjerodajnica.
Snažno novo upravljanje
Provedba Unije vještina zahtijevat će zajedničku odgovornost, veće ambicije, ulaganja i učinkovitu provedbu reformi.
Zbog toga će Unija vještina počivati na snažnom sustavu upravljanja, koji će se oslanjati na Europski opservatorij za informacije o vještinama. Opservatorij će pružati podatke i prognoze o potrebnim vještinama te omogućiti rane upozoravajuće signale o manjku vještina u kritičnim i strateškim sektorima.
Osnovat će se i Europski odbor za vještine na visokoj razini, koji će okupiti obrazovne i osposobljavajuće institucije, poslovne lidere i socijalne partnere kako bi pružili sveobuhvatne uvide o vještinama kreatorima politika EU-a. Odbor će, temeljeći se na podacima Opservatorija, osigurati koordiniranu viziju i definiranje ključnih mjera potrebnih za jačanje ljudskog kapitala u Europi.
Više informacija dostupno je u dokumentu Pitanja i odgovori.
Foto: Europska komisija