Alternativno rješavanje sporova: Potencijal u gospodarstvu, nedostaje iskorak prema građanima

utorak, 15.11.2016. 12:36

Sedma Međunarodna konferencija „Alternativno rješavanje sporova – suradnja uprave i pravosuđa s gospodarstvom“ okupila je u Zagrebu u organizaciji Hrvatske obrtničke komore (HOK) brojne stručnjake iz Hrvatske i drugih europskih zemalja koji su 15. i 16. studenoga govorili o važnosti tog jeftinijeg, bržeg i učinkovitijeg oblika rješavanja sporova za zdravo i konkurentno poslovno okruženje.

Predsjednik HOK-a i izaslanik predsjednice RH Dragutin Ranogajec kazao je da konferencija iz godine u godinu okuplja sve više stručnjaka iz redova poduzetnika, sudaca, odvjetnika, pravnika te predstavnika državnih tijela i potrošačkih organizacija, što potvrđuje da u Hrvatskoj raste interes za alternativno rješavanje sporova, kojim poduzetnici mogu izbjeći administrativne barijere te dugotrajne i opterećujuće sudske postupke.

ran

- Ovaj način rješavanja sporova važan je za naše članove, kao i za druge male i srednje poduzetnike, te je podržan od institucija Europske unije. Reforme u upravi i pravosuđu u dijelu povećanja učinkovitosti su najavljene, mi ih podržavamo i nudimo svoje znanje, iskustvo i kapacitete nadležnim ministarstvima. Tražimo od nove Vlade da u sve poslovne ugovore koje sklapa uvrsti odredbe o obveznom mirenju te na taj način olakša rad pravosuđa – istaknuo je Ranogajec.

šprlje

Hrvatska ima solidan zakonodavni okvir za alternativno rješavanje sporova, ali nema još svijest kod građana, dok je najveći potencijal za alternativno rješavanje u gospodarstvu, rekao je ministar pravosuđa i izaslanik premijera Ante Šprlje. Ministarstvo pravosuđa i Vlada će stoga, najavio je Šprlje, poticati da se svi oblici alternativnog načina rješavanja sporova implementiraju u gospodarske i društvene odnose, jer je pravosuđe nepotrebno opterećeno brojnim predmetima koje se može riješiti na bezbolan i ekonomičan način.

Pomoćnik ministrice gospodarstva Željko Pravdić kazao je pak da je Hrvatska ulaskom u EU postala dio jedinstvenog tržišta na kojem je zaštita potrošača jedna od ključnih tema.

pravdić

Edukacija potrošača, rekao je pomoćnik ministrice, je ključni faktor u procesu jačanja njihove uloge na tržištu, dok je bolja komunikacija gospodarstvenika, službenika i potrošača ključna da bi se postiglo uređeno i zdravo društvo sa sigurnim načinima poslovanja. Implementacija direktive o alternativnom rješavanju potrošačkih sporova u hrvatsko zakonodavstvo omogućuje alternativno rješavanje svih potrošačkih sporova između trgovaca sa sjedištem u Hrvatskoj i potrošača s boravištem u EU, rekao je. Dodao je, međutim, kako taj zakon pokušavaju treći put donijeti i sad su ponovno pokrenuli proceduru za njegovo donošenje. 

rašić

Zbog dinamičnog razvoja gospodarstva i ubrzanih društvenih promjena pravosudni sistemi zemalja članica EU-a suočeni s pojačanim prilivom sporova vezanih za gospodarske aktivnosti, rekla je predstavnica Europske komisije u Hrvatskoj Mirella Rašić, koja napominje da su alternativni načini rješavanja sporova u vrhu agende EU-a.

Zamjenik predsjednika Suda časti i Centra za mirenje pri HOK-u Mirza Šabić rekao je da su osobe koje provode mirenje dobro educirane, ali također smatra da nedostaje iskorak prema građanima koji bi  mogućnost izvansudskog rješavanja sporova trebali koristiti jer je to jednostavnije, jeftinije i brže.

mirza

Cilj konferencije je podizanje razine svijesti javnosti i dionika o važnosti učinkovite javne uprave i pravosuđa za zdravo i konkurentno poslovno okruženje. Učinkovita javna uprava i pravosuđe su conditio sine qua non svakog gospodarstva.

Ovogodišnja konferencija se održava pod visokim pokroviteljstvom Predsjednice Republike Hrvatske Kolinde Grabar-Kitarović. Partneri konferencije su Europski potrošački centar Hrvatska (ECC) i Međunarodni institut za medijaciju (IMI).

Kao i na ranijim konferencijama, stručnjaci iz Hrvatske i inozemstva (Luksemburga, Grčke, Austrije, Slovačke, Crne Gore i Nizozemske) predstavit će medijaciju u svojim državama. Na konferenciji će biti predstavljen i Međunarodni institut za medijaciju (IMI) .

Zaključci konferencije