Gospodarstvo i savjetovanje

  • Gospodarstvo i savjetovanje
  • Plavi i crveni ocean

Plavi i crveni ocean

Konkurentnost obrtništva - inovacije u poduzetništvu

Danas se inovacijske aktivnosti smatraju ključnim pokretačem poslovnog uspjeha, kao i cjelokupnog gospodarstva. Inovacije i uvođenje novih tehnologija uvelike se prepoznaju kao glavni izvori gospodarskog rasta i stvaranja novih radnih mjesta. Inovacije i novi proizvodi su čimbenici koji donose prednost u odnosu na ostale tržišne subjekte te stoga je važno kontinuirano ulagati u razvoj novih ideja. 

Mali i srednji poduzetnici značajan su pokretač zaposlenosti i gospodarskog rasta, stoga što mogu dodatno unaprijediti upravo inovacijskim aktivnostima. 

Ulaganje u istraživanje i razvoj za stvaranje novih proizvoda, usluga i procesa te komercijalizacija tih rezultata kako bi se stvorile koristi od plasmana inovacija u današnje vrijeme pitanje je opstanka.

Ulaganje i aktivnosti koje uključuju razvoj novih proizvoda srednje i visoke tehnološke razine, razvoj na znanju utemeljenih usluga te inovativnih organizacijskih i marketinških modela. Takvi proizvodi i usluge čine temelj za ostvarivanje veće dodane vrijednosti te omogućavaju rast poslovnih aktivnosti i jačanje međunarodne konkurentske pozicije na tržištu kako obrtništva tako i ukupnog gospodarstva Republike Hrvatske. Kako bi se u poduzetničkom poduhvatu postigao uspjeh, potrebno je odabrati djelatnost u kojoj ćete uživati radeći, zatim odabrati djelatnost koju znate najbolje raditi ili onu za koju znate de ćete moći naučiti raditi. Također izaberite onu djelatnost gdje postoje veliki izgledi za povratom novčanih sredstava i profitom.

Autori knjige Strategija plavog oceana tvrde da nema trajno izvrsnih kompanija, kao što nema niti postojano izvanrednih industrija. Svi na tržištu povlače pametne i nešto manje pametne poteze, a da bi se poboljšala kvaliteta, treba ispitati što se točno učinilo kako bi se stvorila pozitivna razlika i spoznati kako to ponoviti. Isto tako kažu i da tržišni svemir čine crveni i plavi ocean. Crvene oceane predstavljaju sve postojeće industrijske grane danas, to je poznati tržišni prostor.

Plavi ocean označavaju sve grane koje još ne postoje, to je nepoznat tržišni prostor. U crvenim oceanima određene su i prihvaćene granice, poznata su pravila konkurentske igre. Ovdje poduzetnici pokušavaju izbaciti protivnike i ugrabiti veći dio postojeće potražnje. No tržišni je prostor pretrpan dok su izgledi za zarade i rast smanjeni. Posve suprotno, plavi oceani određeni su neotvorenim tržišnim prostorom, stvaranjem potražnje i povoljnih prilika za unosan rast. U plavim oceanima konkurencija je sporedna stvar, jer pravila igre još nisu utvrđena.

Kod strategije plavog oceana, kako bi poslovanje bilo uspješno, važnije je maknuti svoju pozornost s onoga što čine konkurenti i usredotočiti se na inovacije proizvoda i usluga koje otvaraju novi tržišni prostor. Skokom vrijednosti za kupce, konkurencija postaje sporednom stvari. Da bi se to postiglo, potrebno se je usmjeriti na rekonstruiranje postojećih granica tržišta, industrije i potražnje. Umjesto istraživanja tržišta postojećih potrošača i kupaca, stratezi plavih oceana upućuju se na one koji ne kupuju vrijednosti iz sadašnje ponude na tržištu. Pri tome ih zanima ono što je ne-potrošačima, ne-kupcima zajedničko, a ne ono po čemu se međusobno razlikuju.

Kako se strategija plavog oceana zasniva na inovacijama usluga i roba, tada ujedno sadrži bitna ograničenja za moguća kopiranja od strane drugih, što omogućuje desetak i više godina relativno mirnog života od nasrtaja potencijalnih konkurenata.

Strategija plavog oceana je dakle posve novi pristup strategiji poduzeća koji se temelji na ideji napuštanja crvenog oceana i stvaranja plavog oceana kao novog prostora na tržištu, čime se konkurencija čini sporednom. Umjesto sudjelovanja u postojećoj potražnji, strategija plavog oceana usmjerava se prema novim uslugama i proizvodima i odmaku od konkurencije.

STRATEGIJA CRVENOG OCEANA STRATEGIJA PLAVOG OCEANA
borba za postojeće tržište stvaranje novog tržišta
pobijediti konkurenciju učiniti konkurenciju nevažnom
iskoristiti postojeću potražnju stvoriti novu uslugu ili proizvod

Može se reći da je poduzetništvo proces koji se sastoji od nekoliko faza i polazi od same ideje, a završava njenom tržišnom realizacijom. Najvažnija je prva faza u kojoj poduzetničku ideju morate predočiti u grubu poslovnu skicu koja daje odgovor na neka osnovna pitanja: DA/NE. Poslovna skica je dakle temelj na kojem se neka ideja odbacuje ili prihvaća i s kojom se tek tada kreće u realizaciju poduzetničkog poduhvata.

Anđelko Vojvoda

 


HOK Obrtnik Plus
humanitarna akcija

Informacije

Hrvatska obrtnička komora
Ilica 49/II., p.p.166 10 000 Zagreb
+385 (01) 4806 666
+385 (01) 4846 610
hok@hok.hr
OIB: 96583527575

Newsletter

Prijavite se na naš newsletter.

Copyright © 2019 HOK - sva prava pridržana.