Novosti

  • Novosti
  • 588. plenarna sjednica Europskog ekonomskog i socijalnog odbora (EESC)

588. plenarna sjednica Europskog ekonomskog i socijalnog odbora (EESC)


SAŽETAK AGENDE

  • Glasovi mladih za EU izbore ( Youth voices for EU choices) – 30. 5. 2024.
  • Strategija obrane EU  - 30. 5. 2024.
  • Budućnost kohezijske politike – 31. 5. 2024.
  • Nema mjesta za mržnju: Europa ujedinjena protiv mržnje – 31. 5. 2024.
  • Lekcije naučene iz proširenja EU 2004. za sutrašnju Europu – 31. 5. 2024.

USVOJENE ODLUKE KOJE SE TIČU POSLODAVACA

Sva mišljenja su u tijeku (all opinions are ongoing)

  • Prijedlog za uredbu Europskog parlamenta i Vijeća o uspostavi Europskog programa za obrambenu industriju i okvir mjera za osiguranje pravovremene dostupnosti i opskrbe obrambenim proizvodima
    • Europski program za obrambenu industriju koji će jačati konkurentnost i odgovornost europske industrije te potaknuti suradnju s Ukrajinom kako bi se odgovorilo na izazove obrane i modernizacije
    • Ova Uredba uspostavlja proračun i utvrđuje niz mjera usmjerenih na podršku spremnosti obrambene industrije Unije i njezinih država članica putem jačanja konkurentnosti, reagiranja i sposobnosti Europske obrambene tehnološke i industrijske baze (EDTIB) radi osiguranja pravovremene dostupnosti i opskrbe obrambenim proizvodima te pridonosi obnovi, rekonstrukciji i modernizaciji Ukrajinske obrambene tehnološke i industrijske baze (Ukrajinska DTIB)
    • Osnivanje Europskog programa obrambene industrije („Program“), koji obuhvaća mjere za jačanje konkurentnosti, odzivnosti i sposobnosti EDTIB-a, uključujući osnivanje fonda za ubrzanje transformacije lanca opskrbe obrane („FAST“)
    • Uspostava programa suradnje s Ukrajinom s ciljem obnove, rekonstrukcije i modernizacije Ukrajinske obrambene tehnološke i industrijske baze („Instrument podrške Ukrajini“)
    • Pravni okvir za uspostavu Strukture za europski program naoružanja („SEAP“) kao što je određeno u Poglavlju III.
    • Pravni okvir koji osigurava sigurnost opskrbe, uklanja prepreke i uska grla te podržava proizvodnju obrambenih proizvoda kako je određeno u Poglavlju IV.
    • Uspostava Odbora za spremnost obrambene industrije kako je određeno u Poglavlju V
  • Industrija proizvodnje bespilotnih letjelica: studija slučaja za procjenu ishoda u strateškom sektoru različitih politika koje su na snazi radi jačanja europske strateške autonomije
    • Povezivanje europske strategije za dronove s europskom strategijom za obrambenu industriju i integracija europske obrambene tehnološke i industrijske baze ključni su za neovisnost Europe
    • Razvoji na bojištima, kao što je Ukrajina, pokazuju da dronovi mogu igrati ključnu ulogu zahvaljujući optimalnoj i strukturiranoj integraciji njihovih komponenti, softvera i potpornih mreža
    • EESC i dalje zagovara poboljšanu suradnju i inovacije te korištenje zakonodavstva poput Zakona o umjetnoj inteligenciji i Zakona o čipovima radi jačanja strateške autonomije i podrške nacionalnoj sigurnosti i ekonomskom rastu
    • Potreba za mix vojnog i civilnog istraživanja će rasti s unaprijeđenjem dronova (autmoatizacija, strojno učenje, umjetna inteligencija)
    • Potrebno je pažljivo razmotriti financijsku podršku potencijalnim ulaganjima u proizvodnju dronova i integraciju lanaca opskrbe i vrijednosti
    • EESC ističe da posebno europsko tržište dronova obiluje malim i srednjim poduzećima koja žude za sigurnošću kontinuiranog javnog nabavljanja i specifičnih financijskih shema prilagođenih podršci istraživanju i razvoju. Veća fleksibilnost u politici konkurencije trebala bi pomoći proširenju pristupa programima državne pomoći.
    • Konkretna strategija treba uzeti u obzir nedavne napretke i potrebe u području civilne zaštite, zdrastvene skrbi, utjecaja klimatskih promjena I konkurentnosti u sektorima poljoprivrede, prijevoza i logistike
    • Potpora incijativama javnih i privatnih dionika na središnjoj i regionalnoj razini usmjerena na razvoj obuke i obrazovanja za korištenje dronova te stvaranje kulture odgovornog i sigurnog korištenja dronova i njihovih usluga ključna je za poboljšanje povjerenja i svijesti javnosti
  • Industrijski i tehnološki pristupi i najbolje prakse podržavajući “water resilient” društvo (Istražno mišljenje zatraženo od Europske komisije)
    • Potrebna je samostalna strategija i akcijski plan za vodu kako bi se osigurala otpornost, sigurnost i održivost vode. Ovo zahtijeva pravilnu provedbu Europskog plavog sporazuma u budućnosti, koji će nadopuniti Europski zeleni sporazum. Ova strategija trebala bi se fokusirati na izazove s kojima se industrija suočava u vezi s vodom
    • Industrijski pristupi i najbolje prakse podržavaju društvo prilagođeno vodi. To uključuje smanjenje, ponovnu uporabu i recikliranje vode te uvođenje vodno učinkovitih tehnologija. Ovo se odnosi na smanjenje zagađenja vode, povećanje skladištenja vode i uvođenje vodno učinkovitih tehnologija
    • Implementacija Europskog plavog sporazuma u industrijskom sektoru zahtijeva višegodišnje i višefondno financiranje, uključujući javne i privatne fondove. Ovo uključuje podršku istraživanju, usvajanju tehnologija i mjerama za osiguranje pristupa visokokvalitetnoj i pristupačnoj vodi i sanitaciji
    • Potrebno je promovirati sektor vodno učinkovitih tehnologija kroz mapiranje postojećih tehnologija, razvoj prijelaznog puta za razvoj čistih i vodno učinkovitih tehnologija te financiranje istraživanja i usvajanja vodno učinkovitih tehnologija
    • Uvođenje Europskog plavog tranzicijskog fonda u industrijskom sektoru zahtijeva višegodišnje i višefondno financiranje te blisku koordinaciju između Europske komisije, Europske investicijske banke i Europske banke za obnovu i razvoj. Ovo bi trebalo uključivati i sektorske i regionalne pristupe te posebne alokacije za vodno intenzivne sektore
  • Europska obrambena industrijska strategija
    • EESC vjeruje da je osiguravanje spremnosti i odzivnosti Europske obrambene tehnološke i industrijske baze (EDTIB) ključna stup obrambene spremnosti Europe, budući da je EDTIB domaći pouzdani dobavljač najmodernije opreme, softvera i usluga koje naše oružane snage trebaju ispuniti svoju misiju
    • Posebno stavlja naglasak na potrebu povećanja europskih izvora za europske potrebe. U tom smislu, povećanje, konsolidacija i usmjeravanje europske potražnje prema EDTIB-u jednako je važno kao i povećanje kapaciteta EDTIB-a za zadovoljavanje takve potražnje
    • EESC stavlja naglasak na sigurnosti opskrbe, koja je temeljna za spremnost europske obrane, trenutačno narušena pretjeranim oslanjanjem na neeuropske dobavljače i odsustvom europskog razine upravljačkog mehanizma za vrijeme krize. Također primjećuje da predloženi režim sigurnosti opskrbe uključuje nekoliko zanimljivih elemenata, ali se njegova primjena može pokazati problematičnom zbog složenosti lanaca opskrbe i potencijalne osjetljivosti i klasifikacije informacija potrebnih za kartiranje i praćenje
    • EESC naglašava važnost korištenja partnerstava s prijateljskim zemljama s zajedničkim vrijednostima radi ostvarivanja ciljeva strategije. Ukrajinsko sudjelovanje u EU programima europske obrambene industrije, kao i jačanje veza između EDTIB-a i ukrajinskog DTIB-a, stvorit će važne strateške koristi za obje strane. Poboljšana koordinacija s NATO-om o temama od međusobnog interesa također bi bila korisna, pod uvjetom da se u potpunosti poštuju sigurnosni interesi svih članica EU-a
  • EU Climate target for 2040
    • EESC bilježi da klimatski ciljevi zahtijevaju neviđenu razinu investicija u dekarbonizaciju. Ovo se temelji, između ostalog, na predvidljivosti i dosljednosti regulatornog okruženja, učinkovitom istraživanju, razvoju i inovacijama, bržem izdavanju dozvola, pristupu financiranju i dostupnosti kvalificirane radne snage te ukupnoj izvedbi europskog gospodarstva. Cilj za 2040. trebao bi biti povezan s ciljem izgradnje snažnog gospodarstva kroz tranziciju, povećanje europske energetske sigurnosti i osiguranje visokokvalitetnih radnih mjesta. Da bi proširila globalni utjecaj europske čiste tranzicije i iskoristila prednosti vodstva u području klime, EESC poziva Komisiju da prati i postavlja ciljeve za rast izvoza europskih proizvoda i usluga iz područja čistih tehnologija.
    • EESC bilježi da klimatski ciljevi EU-a zahtijevaju neviđenu razinu investicija u dekarbonizaciju postojećih industrijskih procesa i prometa, investicija u proizvodnju neto nula tehnologija i materijala te investicija u čistu opskrbu energijom i toplinom kako bi se omogućila prva. To se temelji, između ostalog, na predvidljivosti i dosljednosti regulatornog okruženja, bržem izdavanju dozvola, pristupu financiranju, posebno fokusiranom na SMEs, i dostupnosti kvalificirane radne snage. Ambiciozan cilj za 2040. godinu zahtijevat će prethodno uvođenje godišnjih investicija u dekarbonizaciju, procijenjenih na do 710 milijardi eura godišnje od 2030. do 2040. godine. To će trebati financirati uglavnom mobiliziranjem privatnih financija i od strane država članica. uloga EU-ovih fondova u ispunjavanju potražnje trebala bi se razmotriti u pripremi sljedećeg Višegodišnjeg financijskog okvira (VFO)
  • Kohezijska politika i širenje Europske Unije
    • Odjeljak 3.1 - adekvatno financiranje za izgradnju kapaciteta socijalnih partnera i organizacija civilnog društva u zemljama članicama Europske Unije   à ovo može indirektno utjecati na mala i srednja poduzeća  jer se ona često oslanjaju na podršku tih organizacija za obuku i mogućnosti umrežavanja
    • Odjeljak 3.2 - fer konkurencija i usklađenost s pravnim stečevinama EU za pristup unutarnjem tržištu à jednaka pravila igre i pošteni tržišni uvjeti za poslovanje à odlično utječe na socijalnu i teritorijalnu koheziju
  • Plan Europske unije za borbu protiv raka: Pokretačke snage za sigurnost opskrbe medicinskim radioizotopima
    • Kompleksni lanac opskrbe uključen u proizvodnju, transport i skladištenje radioizotopa pruža prilike za MSP-ove specijalizirane za logistiku, transport i upravljanje lancem opskrbe. Ove tvrtke mogu ponuditi inovativna rješenja za optimizaciju procesa, osigurati učinkovitu dostavu i riješiti regulatorne prepreke, kako je navedeno u točkama 1.6, 1.7 i 2.4 Mišljenja
    • Naglasak na prioritetnom europskom financiranju istraživanja, razvoja i inovacija u nuklearnoj medicini, kao što je spomenuto u točki 1.10, pruža prilike za MSP-ove koji se bave istraživanjem i razvojem tehnologije. Oni potencijalno mogu pristupiti financiranju putem programa poput Horizont Europe kako bi potaknuli inovacije u ovom području
    • potreba za povećanjem broja znanstvenika i medicinskog osoblja sa specijalizacijom u nuklearnoj znanosti, kao što je spomenuto u točki 3.12, pruža prilike za MSP-ove uključene u obrazovanje i obuku. Oni mogu ponuditi specijalizirane obrazovne programe ili tečajeve kako bi razvili vještine u nuklearnoj medicini i srodnim područjima.
    • Fokus na inovativne tretmane raka s radionuklidima i nastajuće tretmane u preciznoj medicini, kao što je spomenuto u točki 2.3 i 3.6, pruža prilike za MSP-ove uključene u inovacije u zdravstvu
  • Komunikacija Komisije Europskom parlamentu, Vijeću, Europskom gospodarskom i socijalnom odboru i Odboru regija prema ambicioznom industrijskom upravljanju ugljikom za EU
    • Zahtjevi zelene i digitalne tranzicije (uključujući i socijalnu dimenziju) zahtijevaju hitnije poduzimanje mjera à europska industrija i politika sada trebaju kombinirati inovacije, performanse i konkurentnost s održivošću
    • Kombinacija konkurentne industrije s održivošću zahtjeva obrazovane ljudske resurse, uz snažne smjernice i saveze (radnici, tvrtke, socijalni partneri, …) à potreba za nastavak ulaganja u prekvalifikaciju i usavršavanje radne snage s dvostrukim ciljevima: povećati atraktivnost karijere u industriji i zatim kombinirati to sa održivim znanjem
    • EU mora poticati i promicati projekte istraživanja i razvoja o tehnologijama za hvatanje, korištenje i skladištenje ugljika usmjerenih na industriju s ciljem da ih učini isplativijima
    • Potreba prilagodbe strategija upravljanja ugljikom specifičnim industrijskim sektorima à potrebna suradnja i partnerska strategija kako bi se potaknula suradnja između istraživačkih institucija, akademske zajednice i drugih javnih i privatnih organizacija radi korištenja stručnosti i resursa
    • Stvaranje novih radnih mjesta u tehnologijama CCS/CCU (carbon capture and storage/carbon capture and utilisation) zahtijevat će odgovarajuću obuku putem strukovnog obrazovanja i osposobljavanja te usavršavanja radnika kao i nacionale sheme obuke
    • Za provedbu projekata CCS/CCU, svi dionici moraju biti uključeni rano u proces à to je ključna stavka za javno prihvaćanje; bit će potrebno okupiti političare na lokalnoj i nacionalnoj razini s tvrtkama i društvenim akterima poput sindikata, ekoloških nevladinih organizacija i predstavnika lokalnih zajednica kako bi se uključili u transparentan dijalog o ulozima i prednostima projekta CCS/CCU
  • Prijedlog direktive Europskog parlamenta i Vijeća o izmjeni Direktive 2009/38/EZ u pogledu osnivanja i funkcioniranja europskih radničkih vijeća i djelotvorne provedbe prava na transnacionalno obavješćivanje i savjetovanje [COM(2024) 14 final – 2024/0006 (COD)]
    • Definicija vladajućeg poduzeća (poduzeća koja prodaju robu ili pružaju usluge putem franšize ili licenciranja bit će uključena u Direktivu) à ovo proširenje omogućuje da više poduzeća, uključujući one s franšiznim modelima, budu pokrivena pravilima o radničkim vijećima
    • Prijedlog ima za cilj unaprijediti prekogranično obavješćivanje radnika, povećati konkurentnost poduzeća te poboljšati donošenje odluka kroz jačanje povjerenja između uprave i radnika
    • Radnička vijeća imaju važnu ulogu u kontekstu digitalne i zelene tranzicije à ESGO priznaje doprinos radničkih vijeća dugoročnim gospodarskim, socijalnim I okolišnim ciljevima poduzeća
    • Cilj je ujednačiti različite nacionale zakone o prenoštenju Direktiva
    • EGSO podržava pravo radnika na obavješćivanje i savjetovanje, naglašavajući da europska radnička vijeća nisu pregovaračka tijela, već služe za transnacionalno obavješćivanje i savjetovanje
    • EGSO podržava povećanje broja poduzeća uključenih u Direktivu, što će povećati broj radničkih vijeća u različitim sektorima.
  • Prijedlog za Uredbu Europskog parlamenta i Vijeća o zaštiti životinja tijekom prijevoza i povezanih operacija, koji mijenja Uredbu Vijeća (EZ) br. 1255/97 i stavlja izvan snage Uredbu Vijeća (EZ) br. 1/2005 (COM(2023) 770 final – 2023/0448 (COD))
    • 1.2. Prepoznavanje rizika za dobrobit životinja tijekom prijevoza, potvrđenih znanstvenim istraživanjima
    • 1.3. Upozorenje da propisi za europske proizvođače moraju biti prihvatljivi i u bilateralnim trgovinskim sporazumima
    • 1.4. Potreba za prilagodbom zakonodavstva različitim okolnostima u državama članicama
    • 1.5. Poziv Komisiji da ne prebaci troškove novih propisa na dionike u sektoru i osigura izvore financiranja
    • 1.8. Zahtjev Komisiji da uzme u obzir utjecaj novih propisa na opskrbne lance
    • 1.10. Stav da bi nove tehničke specifikacije mogle dovesti do zatvaranja mnogih farmi stoke
    • 1.11. Briga zbog zabrane dugih cestovnih putovanja za mlade životinje i njenog utjecaja na uvoz rasnih životinja
  • PRIJEDLOZI IZMJENA ZAKONSKOG PRIJEDLOGA EUROPSKE KOMISIJE
    • Izmjena 1 povezana s preporukom 1.1 (Članak 2.3)
    • Izmjena 2 povezana s preporukom 1.1 (Članak 14(1))
    • Izmjena 3 povezana s preporukom 1.6 (članak 17.2)
    • Izmjena 4 povezana s preporukom 1.12 (Članak 31.2)
    • Izmjena 5 povezana s preporukom 1.10 (recital 6)

Foto: Europsko gospodarsko i socijalno vijeće




Informacije

Hrvatska obrtnička komora
Ilica 49/II., p.p.166 10 000 Zagreb
+385 (01) 4806 666
+385 (01) 4846 610
hok@hok.hr
OIB: 96583527575

HOK – Vaš izvor informacija

Newsletter

Prijavite se na naš newsletter.

Copyright © 2019 HOK - sva prava pridržana.